Előszó

Ez a jegyzet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Karán oktatott Ábrázoló geometria tantárgy elektronikus oktatási segédlete, felépítése e tárgy tematikáját követi. A tananyagok hasonlósága miatt a jegyzet segítséget nyújthat a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karán tanuló építőmérnök hallgatóknak is a tárgy elsajátításában. Ezen túl, a szerzők szándéka szerint, haszonnal forgatható mindazok számára, akik szeretnék megismerni a kétképsíkos ill. axonometrikus ábrázolás alapjait.

A bevezető rész térlátást fejlesztő feladatokat tartalmaz. A tárgy tanulásához ezek sikeres megoldása után érdemes nekivágni. Ha ezek a játékos feladatok gondot okoznak, akkor mindenképpen javasoljuk az Olvasónak, hogy szánjon időt térlátása fejlesztésére. Így a későbbiekben zökkenőmentesebb lesz az előrehaladása a tárgy ismereteinek elsajátítása során. A jegyzetben szereplő problémákon túl jó szolgálatot tehet a térbeli tetrisz (Block Out), a Bűvös kocka vagy egyéb hasonló térgeometriai játék is.

Az elméleti ismeretek rövid, áttekintését sok szemléltető ábrával igyekszünk segíteni. A megtanult elvek alkalmazását szerkesztési feladatok részletes, lépésekre (szerkesztési fázisokra) bontott kidolgozása során mutatjuk meg. Ezekhez általában megadjuk a kiindulási ábrát (felvételt) is. A tárgyat tanuló hallgatók ehhez hasonló feladatlappal találkozhatnak a számonkérések (zárthelyi- és vizsgadolgozatok) alkalmával. Javasoljuk a felvételi ábra kinyomtatását, és a feladat tényleges megoldását szerkesztőeszközökkel az útmutatás szerint, vagy akár önállóan is. Ez utóbbi esetben, a jegyzetben szereplő megoldás önellenőrzésre használható. A témákhoz további feladatokat is mellékelünk, amelyeknek önálló megoldását javasoljuk.

Bár a jegyzet elektronikus, az ábrázoló geometria eredményes tanuláshoz, mint fentebb már említettük, szükség lesz a szokásos szerkesztőeszközök – derékszögű vonalzópár, görbevonalzó készlet, megfelelő minőségű körző és ceruzák – pontos és igényes használatának elsajátítására is. Javasoljuk az Olvasónak, hogy csak az elméleti ismeretek alapos megértését és átgondolását követően fogjon hozzá az egyes témákhoz kapcsolódó példák és feladatok megoldásához. Ha szükséges, akár többször is érdemes megszerkeszteni egy-egy feladatot, mindaddig, amíg a hibátlan megoldást kellő jártassággal és megfelelő minőségben nem sikerül reprodukálni. A monotónia elkerülése végett igyekeztünk több hasonló, de a megoldás kivitelezésében mégis különböző, feladatot felsorolni a különböző témakörhöz.

Reményeink szerint jegyzetünk az ábrázoló geometria egyes elemeinek elsajátításán túl segíteni fogja a mérnöki pályára készülő Olvasót abban, hogy a későbbiekben mások számára egyértelműen és rekonstruálhatóan fejezze ki rajzban a gondolatait és a terveit, továbbá képes legyen tervezési feladatait lépésről lépésre felépíteni, diszkutálni és igényes formában megjeleníteni.

Mindehhez sikeres munkát kívánnak a szerzők.

 

A szerzők köszönetet mondanak Dr. Bölcskei Attilának,
az jegyzet lektorának, az előzetesen összeállított anyag
gondos áttanulmányozásáért, fontos észrevételeiért
és segítő javaslataiért.

 

Munkánkat egykori kollégánk, Pethes Endre tanár úr
emlékére ajánljuk. Tőle származik a feladatmegoldások
általunk is alkalmazott szemléltetésének ötlete, és a
10 évvel ezelőtt elérhető számítástechnikai apparátus
alkalmazásával ő maga is sok ilyen megoldást dolgozott ki.

 

Budapest, 2011. február 20.