Előszó
Ez a jegyzet a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Karán oktatott Ábrázoló geometria tantárgy elektronikus oktatási segédlete,
felépítése e tárgy tematikáját követi. A tananyagok hasonlósága miatt a jegyzet
segítséget nyújthat a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karán
tanuló építőmérnök hallgatóknak is a tárgy elsajátításában. Ezen túl, a szerzők
szándéka szerint, haszonnal forgatható mindazok számára, akik szeretnék
megismerni a kétképsíkos ill. axonometrikus ábrázolás
alapjait.
A bevezető rész térlátást fejlesztő
feladatokat tartalmaz. A tárgy tanulásához ezek sikeres megoldása után érdemes
nekivágni. Ha ezek a játékos feladatok gondot okoznak, akkor mindenképpen
javasoljuk az Olvasónak, hogy szánjon időt térlátása fejlesztésére. Így a
későbbiekben zökkenőmentesebb lesz az előrehaladása a
tárgy ismereteinek elsajátítása során. A jegyzetben szereplő problémákon túl jó
szolgálatot tehet a térbeli tetrisz (Block Out), a
Bűvös kocka vagy egyéb hasonló térgeometriai játék is.
Az elméleti ismeretek rövid, áttekintését
sok szemléltető ábrával igyekszünk segíteni. A megtanult elvek alkalmazását
szerkesztési feladatok részletes, lépésekre (szerkesztési fázisokra) bontott
kidolgozása során mutatjuk meg. Ezekhez általában megadjuk a kiindulási ábrát
(felvételt) is. A tárgyat tanuló hallgatók ehhez hasonló feladatlappal
találkozhatnak a számonkérések (zárthelyi- és vizsgadolgozatok) alkalmával.
Javasoljuk a felvételi ábra kinyomtatását, és a feladat tényleges megoldását
szerkesztőeszközökkel az útmutatás szerint, vagy akár önállóan is. Ez utóbbi
esetben, a jegyzetben szereplő megoldás önellenőrzésre használható. A témákhoz
további feladatokat is mellékelünk, amelyeknek önálló megoldását javasoljuk.
Bár a jegyzet elektronikus, az ábrázoló
geometria eredményes tanuláshoz, mint fentebb már említettük, szükség lesz a
szokásos szerkesztőeszközök – derékszögű vonalzópár, görbevonalzó készlet,
megfelelő minőségű körző és ceruzák – pontos és igényes használatának
elsajátítására is. Javasoljuk az Olvasónak, hogy csak az elméleti ismeretek
alapos megértését és átgondolását követően fogjon hozzá az egyes témákhoz
kapcsolódó példák és feladatok megoldásához. Ha szükséges, akár többször is
érdemes megszerkeszteni egy-egy feladatot, mindaddig, amíg a hibátlan megoldást
kellő jártassággal és megfelelő minőségben nem sikerül reprodukálni. A
monotónia elkerülése végett igyekeztünk több hasonló, de a megoldás
kivitelezésében mégis különböző, feladatot felsorolni a különböző témakörhöz.
Reményeink szerint jegyzetünk az ábrázoló
geometria egyes elemeinek elsajátításán túl segíteni fogja a mérnöki pályára
készülő Olvasót abban, hogy a későbbiekben mások számára egyértelműen és
rekonstruálhatóan fejezze ki rajzban a gondolatait és a terveit, továbbá képes
legyen tervezési feladatait lépésről lépésre felépíteni, diszkutálni
és igényes formában megjeleníteni.
Mindehhez sikeres
munkát kívánnak a szerzők.
A szerzők
köszönetet mondanak Dr. Bölcskei Attilának,
az jegyzet lektorának, az előzetesen összeállított anyag
gondos áttanulmányozásáért, fontos észrevételeiért
és segítő javaslataiért.
Munkánkat egykori
kollégánk, Pethes Endre tanár úr
emlékére ajánljuk. Tőle származik a feladatmegoldások
általunk is alkalmazott szemléltetésének ötlete, és a
10 évvel ezelőtt elérhető számítástechnikai apparátus
alkalmazásával ő maga is sok ilyen megoldást dolgozott
ki.
Budapest, 2011.
február 20.